Nemzetiségi oktatás

Lánycsók település Baranya megyében, a mohácsi járásban fekszik, jelenleg egy soknemzetiségű falu német, horvát és roma nemzetiségi önkormányzatokkal. Lánycsókot Mária Terézia óta lakják német nemzetiségű lakosok. Ehhez az időszakhoz köthető az elemi oktatás kezdete is a településen. A két világháború között is tovább folyt a német anyanyelvi oktatás, sőt a szocializmus viharos időszakában is, ugyan több családot érintett a kitelepítés és a malenkij robot. A Lánycsóki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola azon fáradozik, hogy a diákok tisztában legyenek a gyökereikkel, vállalják azokat, érdeklődjenek családjuk múltja után. Legyen ismert előttük szüleik és nagyszüleik élete, mindennapjai, a nehézségek és a szép napok is, hogy azokból tudjanak táplálkozni, erőt meríteni, a múltra tekintve építkezni a jövőben.

A testvérkapcsolatok létesítésében nagyon „előkelő helyet” foglaltunk el. 1991 óta van kapcsolatunk az ausztriai Markt Hartmannsdorffal. A két intézmény partnerkapcsolatot létesített a német nyelv gyakorlása és más népek, kultúrák, életvitel megismerése céljából. A kölcsönös látogatások mind a diákok, mind a tantestület között zajlik. Egy-egy külföldi utazás, barátság más kultúrközegben, más szokások között élő gyermekekkel, életre szóló élményt jelent tanulóink számára.

Tanulóink 1-8 osztályig heti 5 órában tanulják a német nemzetiségi nyelv és irodalmat és heti 1 órában a német nemzetiségi népismeretet. A nyelvoktatásnak ez a formája magába foglalja a nemzetiségi kultúra ismeretét is. Ennek elmélyítését szolgálják: tárgyi emlékek gyűjtése, kiállítások szervezése, irodalmi, zenei anyag, népszokások, népviselet megismerése.

A nemzetiségi nevelés és oktatás célja a tanulók nemzetiségi közösséghez tartozásának erősítése. Intézményünk „nyitott” iskola, ahová nem csak nemzetiségi származású tanulókat várunk, hanem mindenkit, aki érdeklődik programunk iránt és azonosulni tud azzal. A teljes iskolai életet, a szabadidős tevékenységeket is átszövi a nemzetiségi jelleg. Fontosnak tartjuk a nemzetiség identitás megtartását a nyelv által, valamint az intézmény valamennyi területén, osztálytermekben, nyelvi feliratozásokon keresztül. A német nemzetiségi népismeret központi szerepet játszik a nemzetiségi nevelés és identitásfejlődés területén, ahol alapvető feladat számunkra, hogy mindezt megőrizzük és átadjuk tanulóinknak.

A nyelvi nevelésnek alapvető szerepe van a kulcskompetenciák kialakításában, fejlesztésében, mert erre építve, ez által válik lehetővé a kultúra aktív befogadása, a társas-társadalmi érintkezés, az identitás kialakulása, az önálló ismeretszerzés és a tanulás.

Az iskola szerepe rendkívül nagy a magyarországi német nemzetiségi nyelv, kultúra és az identitás továbbadásában. Éppen ezért a német nemzetiségi népismeret tantárgy sajátos és egyben központi helyet foglal el a nemzetiségi nevelésben. A nevelés és oktatás feladatai éppen ezért nem korlátozódhatnak csak az ismeretek átadására és a készségek fejlesztésére. Gyakorlati és sokrétűen felhasználható tudásra és képességekre kell törekedni, amelyek egyben feltételei az értékeken alapuló cselekvésnek. Az önmeghatározás, ítélőképesség, a tudomány és művészet iránti nyitottság és a mindenkori személyes adottságok és lehetőségek határain belüli teljesítmény elérése a cél.

Egy olyan nevelési és oktatási kínálatot igyekszünk fenntartani és fejleszteni, amely mindenki számára elérhető és átjárható. A nyelv magas szintű birtoklása, a helyi nyelvjárás és szokások ápolása, a történelem és a jelen ismerete – mindezek az identitás nélkülözhetetlen részét képezik. Figyelembe kell vennünk, hogy az asszimiláció következtében nem mindenkinél építhetünk a tanulók otthonról hozott nyelvi ismereteire, ezért az eredményességünk érdekében ennek a megváltozott helyzetnek tükröződnie kell a fejlesztendő kompetenciákban és a közműveltségi tartalmakban is.

Tanítását nagy részben élménypedagógiai alapokra helyeztük. Tanulóink a helyi és környékbeli hagyományokat, viseleteket, mesterségeket, használati tárgyakat a helyi és környékbeli tájházakban tekinthetik meg, próbálhatják ki. Lényeges, hogy a tanulók először élményszerű helyzetekben találkozzanak a legfontosabb hagyományokkal, az életmóddal és a nemzetiség kultúrájával. Ezekre az élményekre építve cselekvés- és projektorientált oktatási formákban a fokozatosság elve alapján szereznek ismereteket a nemzetiség történeleméről, néprajzáról, nyelvéről, irodalmáról és a médiáról, őrzik meg meglévő identitásukat, vagy kialakítják a hiányzót.

A tanulók legyenek tájékozottak abban, hogy a hagyományőrzés családon kívüli színterei különböző intézmények és szervezetek.

A német népismeret tantárgy tanulása a tanulók számára lehetővé teszi, hogy toleránsak és nyitottak legyenek a mássággal szemben, amely alkalmassá teszi őket más nemzetiségek és népek elfogadására.

A nyitott oktatási formákban történő tanítás olyan ismeretszerzést biztosít, amely az élménytől a cselekvésen és megértésen át a tapasztalathoz vezet. E kreatív és cselekvésközpontú feldolgozási formák (Freiarbeit, Stationenlernen, műhelytanítás, múzeumpedagógiai foglalkozások, iskolai projektek) a tanulókat olyan tapasztalatokhoz segítik, amelyekre saját környezetükben már csak ritkán vagy nem is tehetnek szert. Évente rendezünk nemzetiségi projektet, amely az egész iskolára kiterjed. A projekt témáját és kivitelezésének módját az egyes képzési szintek döntik el.

Konkrét céljaink és feladataink, hogy felébresszük a tanulóban a német nyelvtanulás iránti kedvet. A tanuló megismerje és megőrizze ősei kultúráját. A tanuló mind szélesebb területen tudja használni a német (nemzetiségi) nyelvet a köznapi kommunikációs helyzetekben, ismerje meg a német nyelvterület országainak kultúráit, szokásait. Az interkulturális tanulás segítségével rávilágítunk a nyelvi és kulturális sokszínűség előnyeire és a saját, valamint más kultúrák megbecsülésére nevelünk. Kiemelt hangsúlyt fektetünk a nép- és országismeret kérdéseire és a nemzetiségtudat erősítésére. Célunk továbbá, hogy a nyelvismeret segítse tanulóinkat a pályaválasztásban, továbbtanulásban, munkahely keresésében. A nyelv használatán keresztül új emberi kapcsolatokat tudjon létesíteni és ezáltal más országok népeit és kultúráját képes legyen értékelni (diáklevelezés, cserekapcsolatok). Német gyermekjátékokat, énekeket, mondókákat, találós kérdéseket, meséket közvetítünk, s ezzel ápoljuk a népi kultúrát. Megismertetjük a magyarországi németség történelmét, múltját és jelenét. A német nyelvű irodalomból versekkel, prózarészletekkel, valamint énekekkel és a német nyelvterület országainak történelmi, gazdasági életének rövid ismeretével gazdagítjuk a tanulók tudását.

Intézményünk arculatának kialakítása során a hagyományokat ötvözzük a modernnel. Kétnyelvű feliratok, iskolai faliújság, kiállítások, megreformált iskolai logó, a honlapon és közösségi oldalakon megjelenő kétnyelvű híradások stb. segítségével törekszünk a német nemzetiségi jellegünket megmutatni. Az érkezőt német nyelvű üdvözlő felirat köszönti, tantermeink és egyéb helyiségeink német nyelvű táblákkal vannak ellátva. Fontosnak tartjuk tanulóinkban a nemzetiségi identitás kialakítását a német nyelv közvetítésével, ami az iskolai élet különböző színterein tükröződik vissza. Ünnepségeinken, rendezvényeinken a német nyelvi előadás természetesen magától értetődően jelenik meg.


Olvass tovább