Február- Március - Április

Február- Március - Április

Az Úszó Nemzet Program keretében az első osztályosaink heti rendszerességgel 1-1 tanóra idejéig a mohácsi uszodában szakemberek bevonásával úszásoktatáson vesznek részt. A program célja a gyerekek egészséges életmódra való törekvésének ösztönzése, életminőségük javítása, valamint minden gyermek kapjon lehetőséget a vízbiztos úszás elsajátítására.

 

Hagyományainkhoz híven február 14-én „Piros is + macis is” napot tartottunk. Mindenki macival és lehetőség szerint valami pirosban jött az iskolába. Az osztályokról csoportképek készültek. Ezen a napon a sulirádió a kért kívánságokkal szólt a szünetekben. Képek

 

Február 16-án a 3. osztályosok, március 8-án az 1., 2. és 4. osztályosok a Pécsi Állatkertbe látogathattak el a Lázár Ervin program keretében. A 3. osztályosok a Pécsi Nemzeti Színházban a László király visszatér című darabot is megtekinthették. Nagy élmény volt mindez a gyerekeknek hiszen voltak olyan tanulók, akiknek még nem volt lehetőségük ezekre a helyekre ellátogatni.

 

Febr. 22 -én a Diákfórum online keretek között, az iskolában valósult meg.

 

Febr. 22 -én, a Magyar Parasport Napjához, a Lélekmozgató Programhoz csatlakoztunk immár sokadik alkalommal. A testnevelés órák keretében a diákok a fogyatékos sportok csapatsportágait próbálhatják ki. Célja, hogy a sport szeretete, a parasportok kipróbálása közelebb hozza egymáshoz az ép és a fogyatékossággal élő embereket.

A Lázár Ervin program keretében a 6. osztályosok Budapesten a Fővárosi Nagycirkuszban jártak előadáson.

 

Iskolánk hetedikes tanulói febr. 28-án Tájoló programon vettek részt. Ez a program a pályaválasztás előtt álló hetedikes diákjainknak és szüleiknek nyújt segítséget. A tanulók a kereskedelem, a műszaki, az üzlet- ügyintézés, az egészségügyi- szociális, turizmus és vendéglátás területén próbálhatták ki magukat, ahol elméleti, ill. gyakorlati, csoportos és egyéni feladatokkal találkozhattak. A diákok értékelték magukat, társukat, őket értékelték az állomásokon a megfigyelők, a pedagógusok és a szüleik is.

A sokféle értékelés kielemzése után kapnak a szülők és tanulók tájékoztatást az eredményről.

 

Márc 7-11. között a Pénz7 rendezvénysorozathoz csatlakozott iskolánk immár sokadik alkalommal

az idén is. A mindennapi pénzügyi ismereteket felölelő program játékos, kooperatív, interaktív

módon szélesíti a diákok tudását.

Tanulóink idén is részt vettek a DSD I nyelvvizsga írásbeli és szóbeli fordulóján. Az

eredményekre még várni kell, annyit azonban már tudunk, hogy a szóbeli részt a vizsgán résztvevő

mind az 5 tanuló sikeresen teljesítette, az írásbeli rész kiértékelése azonban csak júniusban

várható.

 

Nemzeti ünnepünkre az 5. osztályosok műsorával emlékeztünk. A vírushelyzethez

alkalmazkodva a felvett ünnepi összeállítást online juttattuk el a község lakosai számára. A község

intézményei egy-egy szál virágot, az Önkormányzat koszorút helyezett el az emlékműnél.

 

Márc. 22-én a víz világnapja alkalmából a 3. osztályosok vízzel kapcsolatos játékokat készítettek.

A többi osztály a nap folyamán mindezeket kipróbálhatta az iskola udvarán, ahol a készítő osztály

tagjai irányították az egyes játékok menetét. Mindenki a harmadikosok által készített jutalomban is

részesült. Az iskolarációban is az ő közreműködésükkel emlékeztünk versekkel, zenékkel.

 

Helyi labdarúgó bajnokságot szerveztünk a Sportcsarnokban március 24-én, ahol minden

évfolyamból voltak résztvevő tanulók, akik vegyes csapatokban mérkőztek meg egymással az alsó

és a felső tagozaton.

 

Márc. 25-én az iskola hangversenytermében rendeztük meg helyi német vers-és prózamondó,

népdaléneklési versenyünket, ahol sok tehetséges diákunk csillogtatta meg tehetségét.

Az intézmény 300.000.- Ft támogatást kapott a NKUL-KP-1-2022/1-000813 azonosítószámú,

Német nemzetiségi hagyományápolás húsvéti projekt keretében a Lánycsóki Általános Iskola és

Alapfokú Művészeti Iskolában című pályázatára.

A pályázat célja volt, hogy a Lánycsóki Általános Iskola és AMI tanulói megismerkedjenek a helyi

és környékbeli német nemzetiségi kulturális hagyományokkal a húsvéti ünnepkör kapcsán. Az

intézmény elősegítse a tanulókban a német nemzetiség által létrehozott tárgyi/szellemi kincsek

értékének felismerését, aktív tevékenység, kirándulás által ők is a nemzetiségi kultúra

értékhordozóivá/részeseivé váljanak, átéljék az alkotás örömét, tapasztalati úton tanuljanak. A

húsvéti projekt során az iskolában, a faluban, környékbeli német nemzetiségi településeken

(Liptód, Mecseknádasd, Zengővárkony) tanuljanak a népszokásokról.

A tanórák keretében a német nemzetiségi munkaközösség által kidolgozott tematika alapján, a

tanulók életkori sajátosságainak és nyelvi szintjüknek megfelelően történt a tananyag elsajátítása,

produktumok létrehozása komplex tevékenységekkel. A tematika elemei: A húsvéti szimbólumok,

a húsvéti ünnepkör megismerése, a kereplés eredete, az ünnepekkel kapcsolatos kulcsszavak,

 

kifejezések megismerése németül, ill. helyi nyelvjárásban, húsvéti mondókák, versikék, Az

ünnephez kapcsolódó énekek, körjátékok, imák tanulása, tojásfestés hagyományos és más

technikával, húsvéti ill. böjti ételreceptek gyűjtése, néhány recept kipróbálása, tojásgurítás.

Ennek keretében április 4-én tanulmányi kiránduláson voltak az 1-2. osztályosok Liptódon.

Megismerkedtek a falu húsvéti hagyományaival, Hefeknödl-t sütöttek, melyet nagyon finom

babgulyással fogyasztottak el. Ebéd után régi eszközök felhasználásával sorverseny következett.

Mozgalmas, tartalmas napot töltöttek kiváló házigazda szervezésével.

 

A 3-6. osztályosok Mecseknádasdon és Zengővárkonyban töltötték e napot. Mecseknádasdon

a Német Nemzetiségi Tájházat ismerhették meg idegenvezető tolmácsolásával, majd faluismereti

rally következett, ahol meghatározott pontok érintésével, azok megismerésével bővíthették a

gyerekek tudásukat. Zengővárkonyban a tojásmúzeumot látogattuk meg, ahol érdekes technikákat

és ritkán látott, kézműves tojásokat csodáltunk meg.

 

Április 7-én közös online tanórákat szerveztünk az ausztriai Markt Hartmannsdorf általános

iskola tanulóinak és a lánycsóki 7. osztályos tanulóknak. A közös órákat egy projektelőkészítési

időszak előzte meg, amikor a tanulók egy prezentációt készítettek saját iskoláikról, valamint a helyi

húsvéti hagyományokról. Egy kisfilmmel is készültek a gyerekek, melyben egy húsvéti sütemény

elkészítését mutatták be. Az online tanórák keretén belül pedig alkalmuk nyílt az előkészített

projekt bemutatására. Lehetőségük nyílt kérdéseket is feltenni, valamint be is mutatkoztak a

tanulók egymásnak. Az órák jó hangulatban teltek. Célunk a német nyelv használatának

megerősítése, a cserekapcsolat ápolása volt. Sajnos a járványügyi helyzet eddig nem tette lehetővé

a személyes találkozást, de a modern technika segítségével, ha csak online formában is, de mégis

megismerkedhettek a gyermekek.

Április 8-án a Térségi Német Versmondó Versenyen vett részt G. Füleki Dóra 4. osztályos

tanulónk a Boldog Gizella Katolikus Általános Iskolában, ahol korcsoportjában, vers kategóriában

1. helyezést ért el.

A digitális témahét keretén belül a húsvét témakör került feldolgozásra az 1-6. osztályokban. A

digitális eszközök, modern programok segítségével tanulóink feleleveníthették a húsvéti

hagyományokról, szokásokról tanultakat, valamint új ismereteket szerezhettek. Játékos formában

zajlottak a tanórák. A húsvéti időszakban megismerkedhettek tanulóink a böjti népszokásokkal,

ételekkel, fogadalmakat tettek, hogy miről mondanak le a 40 napos böjti alatt. Tojásokat festettek,

készültek otthon is a tojásfestő versenyre, melyre nagyon különleges technikával díszítették a

 

tojásokat. Az 5. és 6. osztály tanulói a húsvéti kerepelést/ Ratschen/ is kipróbálhatták, ehhez egy

rövid versikét is tanultak. A 7. osztályosok, mivel a Határtalanul program keretében erdélyi

tanulmányúton vesznek részt júniusban, annak előkészítésére fordították a digitális témanapokat.

Az Erdély témában barangoltak erdélyi tájakon, megismerkedtek erdélyi ételekkel, székely

népviselettel, mondákkal, székely nyelvleckét vettek. A 8. osztályosok pedig a ballagás témájában

merültek el.

 

Húsvéti projektünket a „Húsvéti bevetés” című egész napos projektnap zárta a falu több

intézményének érintésével április 8-án. Különböző helyszíneken, különböző játékos feladatokon

keresztül kapcsolódtunk a tavaszi ünnephez.

- Az informatika teremben Nearpod kvízjáték folyt a húsvét témaköréből.

- A Sportcsarnokban húsvéti akadálypálya állt rendelkezésre.

- A Népházban nemzetiségi táncokat tanultak az osztályok.

- A parkban elrejtett állatokért folyt a harc.

- Az Ifjúsági Házban ügyességi versengések voltak „tojásokkal”.

- A Német Házban Éva néni a tavaszi mezőgazdasági munkákról mesélt; vetített; régi

eszközöket, szerszámokat mutatott meg.

 

- A Könyvtárban Andi nénivel és Eszti nénivel érzékszerveinket vizsgáztattuk, ügyességi

játékokat játszottunk a húsvéti témakörhöz kapcsolódóan.

A nyuszisimogatót köszönjük Bella Andrásnak, minden gyermek nagyon élvezte.

 

Ápr. 11-én a 2. és a 4. osztályosok Mohácson a Kossuth Filmszínházban Az állatok farsangja

című előadást tekintették meg szintén a Lázár Ervin Program keretében.

Április 11-én, a magyar költészet napján helyi költőnkre, Arató Károlyra emlékeztünk, koszorút

helyeztünk el emléktáblájánál.

 

A nagycsoportos óvodások részére rendeztük meg Kopogtató programunkat, ahol tanórák

keretében mutatkozott be a leendő első osztályos tanító néni, valamint tájékoztatást tartottunk

programjainkról, az iskolában folyó munkáról. Betekintést nyerhettek az érdeklődők a

mindennapjainkba, körbejártuk az iskolát, az óvodások aktívan részt vehettek a tanórákon.

 

Ápr. 13-án a Brodarics Területi Anyanyelvi Versenyen vette részt tanulóink, valamint Pécsen a

Megyei Német Népdaléneklési Versenyen Kretz Martin 3. osztályos tanuló arany minősítésben

részesült, Anti Zoé 4. osztályos tanuló pedig ezüst minősítést kapott.

A Holokauszt áldozatainak emléknapja április 16-a, mivel ez a nap a tavaszi szünetre esett, ezért

április 20-án emlékeztünk meg erről a XX. századi katasztrófáról a 8. osztállyal. Előzetesen az

 

iskola elé virágágyást ültettünk, majd ezen a napon filmművészeti alkotással, a Schindler listája

című filmmel elevenedhetett meg ez a tragédia a tanulók számára.

Április 23-án a Megyei Német Versmondó Versenyen Mágocson szerepelt 4 tanulónk.

Ápr. 25-én a Föld Napjára emlékeztünk a 4. osztályosok műsorával sulirádión keresztül.